Het kader voor speciaal onderwijs stelt leerlingen met speciale behoeften in staat om te leren en vooruitgang te boeken, om communicatieve vaardigheden en bekwaamheden te verwerven. De coronacrisis heeft het onderwijssysteem voor niet eenvoudige uitdagingen geplaatst en in het bijzonder het speciaal onderwijs. De lesplannen kunnen niet worden overgedragen in ZOOM en de interpersoonlijke communicatie en aanraking kunnen niet worden vervangen door schermen. Hoewel de school nog steeds doorgaat, zijn sommige ouders bang om hun kinderen te sturen omdat ze tot een risicogroep behoren. De lock-down had ook gevolgen voor de leerlingen en gezinnen en dit alles deed het onderwijzend personeel nadenken over hoe ze de ouders en leerlingen konden helpen. Hoe ze ook thuis een routine kunnen volgen, een continuüm van leren en vooruitgang kunnen behouden en het curriculum buiten school kunnen overbrengen.
Het onderwijzend personeel van ADI-Negev heeft lespakketten voor afstandsonderwijs samengesteld met lesplannen voor de feestdagen, symbolensets van emoties, agenda en werkwoorden, beeldverhalen, puzzels, geheugenspelletjes en meer. Een van de moeders vertelde: “Dankzij de lespakketten konden we kwaliteitstijd met onze dochter hebben, met haar communiceren en spelen. Ik was verbaasd om te ontdekken dat ze de symbolen herkent en met ons communiceert via de pictogrammen. Het gaf ons veel geluk en vreugde om haar zo te zien.”
Het lijkt erop dat de corona niet snel zal passeren en desondanks blijven we vooruit kijken. We blijven de lespakketten voor afstandsonderwijs verfijnen om leerlingen en hun ouders het vangnet te bieden dat ze nodig hebben in zo’n verwarrende periode van onzekerheid. We kijken uit naar de terugkeer van alle leerlingen en zullen steun blijven bieden naar alle windstreken.